Aktualności

Aktualności

Aktualności

Ponad 3 proc. zdarzeń drogowych powodują w Polsce kierowcy z zagranicy. W 2020 r. byli sprawcami 12,7 tys. wypadków i kolizji, pisze na łamach grudniowego Miesięcznika Ubezpieczeniowego Mariusz Wichtowski, prezes zarządu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. To zdecydowanie mniej niż rok wcześniej. Poszkodowanym wypłacono z tego tytułu świadczenia o łącznej wartości 89,5 mln zł, czyli o prawie 22 proc. mniej niż w poprzednim roku. Spadek liczby zdarzeń z winy obcokrajowców to skutek ograniczenia ruchu transgranicznego spowodowanego przez pandemię. Najwięcej kolizji i wypadków na polskich drogach spośród obcokrajowców powodowali kierowcy z Niemiec, czytamy w artykule.

 

Zdarzenia drogowe spowodowane w Polsce przez kierowców z zagranicy są dość rzadkie. Warto jednak wiedzieć, jak postępować w sytuacji wypadku lub kolizji z samochodem zarejestrowanym poza Polską
i komu należy zgłosić szkodę, aby uzyskać odszkodowanie. 

 

Kończy się okres, kiedy do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej można wjechać posługując się polskim dowodem osobistym. Ostatnim dniem ważności tego dokumentu na Wyspach, jest 30 września 2021 r. Od 1 października 2021 r. wjazd na terytorium Wielkiej Brytanii będzie możliwy jedynie po okazaniu ważnego paszportu.

 

Rumuńska Komisja Nadzoru Finansowego (ASF) stwierdziła niewypłacalność lokalnego towarzystwa ubezpieczeniowego City Insurance SA i cofnęła mu zezwolenie na prowadzenie działalności. Złoży też do sądu wniosek o wszczęcie postępowania likwidacyjnego wobec ubezpieczyciela.

 

Ponad 3 proc. zdarzeń drogowych powodują w Polsce kierowcy z zagranicy. W 2020 r. byli sprawcami 12,7 tys. wypadków i kolizji - zdecydowanie mniej niż rok wcześniej. Poszkodowanym wypłacono z tego tytułu świadczenia o łącznej wartości 89,5 mln zł, czyli o prawie 22 proc. mniej niż w poprzednim roku. Spadek liczby zdarzeń z winy obcokrajowców to skutek ograniczenia ruchu transgranicznego spowodowanego przez pandemię. Najwięcej kolizji i wypadków na polskich drogach spośród obcokrajowców powodowali kierowcy z Niemiec - 29 proc.

 

Po rozbudowaniu przez Policję systemu mobilnego o możliwość rejestracji bezpośrednio na miejscu wypadku lub kolizji notatek policyjnych, tak zwanych kart zdarzenia znacznie skrócił się czas dostarczania informacji o zdarzeniach do zakładów ubezpieczeń. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny we współpracy z Polskim Biurem Ubezpieczycieli Komunikacyjnych przygotował rozwiązanie informatyczne, które umożliwia wymianę danych między policją a ubezpieczycielami w trybie online, dzięki czemu możliwa jest szybsza wypłata odszkodowań. 

 

Bez Zielonej Karty czy ubezpieczenia granicznego, a jedynie z polskim OC nasi zmotoryzowani mogą od 2 sierpnia 2021 r. wjeżdżać na terytorium Czarnogóry oraz Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Komisja Europejska zatwierdziła uczestnictwo tych państw w Porozumieniu Wielostronnym.

 

Drugi rok z rzędu spada liczba kolizji z winy kierujących pojazdami z polskimi tablicami rejestracyjnymi na zagranicznych drogach. W 2020 r. nasi zmotoryzowani spowodowali ich 63,5 tys. W poprzednim roku byli sprawcami ponad 73 tys. zdarzeń. Nastąpił więc spadek o blisko 13 proc. Tradycyjnie najwięcej kolizji kierujący pojazdami z polskimi tablicami powodują na drogach Niemiec, Francji, Włoch, Holandii i Wielkiej Brytanii. Ponownie wzrosła jednak liczba szkód z winy naszych zmotoryzowanych bez ważnego ubezpieczenia OC. W 2020 r. PBUK pokryło z tego tytułu 653 świadczenia o wartości blisko 15 mln zł.

 

Walne Zgromadzenie Członków Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych przyjęło sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z działalności PBUK w 2020 r. Udzieliło też absolutorium zarządowi oraz radzie Biura. 

 

Duńskie towarzystwo ubezpieczeniowe Gefion zbankrutowało. Już rok temu lokalny organ nadzoru finansowego (Finanstilsynet) cofnął mu licencję na prowadzenie działalności. Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych udziela pełnych gwarancji poszkodowanym w zdarzeniach na terenie naszego kraju, spowodowanych przez kierujących pojazdami zarejestrowanymi za granicą  i ubezpieczonymi w Gefion.

 

Zielone Karty od 1 lipca 2021 r. zmieniają wygląd. Dotychczasowe certyfikaty w kolorze zielonym będą zastępowane dokumentami w białym kolorze. Do końca roku posiadaczom ubezpieczonych pojazdów będą wydawane Karty zielone lub białe. Od nowego roku wystawiane będą certyfikaty wyłącznie w kolorze białym.

 

Wysoka grzywna, utrata prawa jazdy, konfiskata pojazdu, a nawet pozbawienie wolności może grozić za brak ważnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów w niektórych europejskich krajach. W Polsce najwyższą karę zapłacą kierowcy nieubezpieczonych ciężarówek - 8400 zł czyli ok. 1880 euro. Właściciele samochodów osobowych muszą się liczyć z sankcją w wysokości 5600 zł czyli ok. 1250 euro. Dla porównania, w Belgii najwyższa kara może sięgnąć nawet 8 tys. euro. Można tam także trafić na pół roku do więzienia. W takich krajach jak Austria, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Irlandia czy Malta, nieubezpieczeni kierowcy zapłacą od 5 do 7 tys. euro.

 

Kontakt dla mediów

Mikołaj Skorupski

tel. +48 501 330 753
e-mail:

Materiały informacyjne
Zielona Karta
Zielona Karta

Kontakt

PBUK

ul. Świętokrzyska 14
00-050 Warszawa
tel:+48 (22) 551 51 00
e-mail: pbuk@pbuk.pl
więcej...