Aktualności

Aktualności

Aktualności

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych w okresie pandemii koronawirusa działa nieprzerwanie. Zadania związane z obsługą transgranicznych zdarzeń komunikacyjnych objętych ubezpieczeniem OC realizowane są na bieżąco. Zmianie uległ jedynie sposób przyjmowania zgłoszeń. Sprawy dotyczące szkód można zgłaszać drogą elektroniczną, telefoniczną, a także korespondencyjną.

 

Dotychczasowe zasady podróżowania do lub z Wielkiej Brytanii, jak i zasady związane z regulacją szkód transgranicznych z udziałem rezydentów lub pojazdów zarejestrowanych w Zjednoczonym Królestwie, będą obowiązywać do końca okresu przejściowego w procesie opuszczania przez ten kraj Unii Europejskiej. Dopiero po jego zakończeniu zaistnieją potencjalne skutki w odniesieniu do członkostwa Biura Brytyjskiego w Systemie Zielonej Karty, jak i obowiązywania prawa wspólnotowego w relacjach z tym państwem i jego obywatelami, w tym wynikające z Dyrektywy Komunikacyjnej.

 

Działające w Andorze towarzystwo ubezpieczeniowe Assegurances Generals SA zostało postawione przez tamtejszy nadzór finansowy w stan upadłości. Poszkodowanym w wypadkach spowodowanych na terenie Polski przez kierujących ubezpieczonych w tym zakładzie gwarancji uzyskania odszkodowania udziela Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. W przypadku zdarzeń zaistniałych w pozostałych krajach EOG, Serbii i Szwajcarii roszczenia można zgłaszać do Biur Narodowych Systemu Zielonej Karty, właściwych dla kraju miejsca zdarzenia.

 

Sąd w Nikozji, po trwającym ponad rok postępowaniu, potwierdził swoją wcześniejszą decyzję w sprawie przymusowej likwidacji zarejestrowanego na Cyprze towarzystwa ubezpieczeniowego Olympic Insurance Co Ltd. Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych informowało o tej sprawie w ubiegłym roku:  https://pbuk.pl/o-nas/aktualnosci/item/77-cypryjski-olympic-insurance-stracil-licencje). Sąd wyznaczył likwidatora firmy. Ustalił także termin, w jakim wierzyciele mogą zgłaszać do niego roszczenia. Upływa on 27 września br.

 

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w ubiegłym roku rozstrzygnął już o istnieniu obowiązku ubezpieczenia pojazdu niezależnie od faktu, czy pojazd jest używany. Wkrótce ma wypowiedzieć się, czy obowiązek taki istnieje również, w przypadku pojazdu niezdolnego do jazdy, a przejętego do kasacji przez powiat w wyniku orzeczenia sądu. Odrębną kwestią jest odpowiedzialność funduszy gwarancyjnych za skutki wypadków spowodowanych ruchem takich nieubezpieczonych pojazdów. W konsekwencji powstaje wątpliwość, czy taka instytucja ma prawo dochodzenia zwrotu wypłaconych świadczeń i poniesionych w związku z tym kosztów nie tylko od bezpośredniego sprawcy zdarzenia, ale także od posiadacza pojazdu. 

 

Europejski Trybunał Sprawiedliwości będzie rozstrzygać kwestię obowiązku podlegania ubezpieczeniu OC posiadacza pojazdu niezdolnego do jazdy. Pytanie prejudycjalne w tej sprawie skierował Sąd Rejonowy w Ostrowie Wielkopolskim. Nie jest to jednak pierwsza taka sprawa. W ubiegłym roku ETS orzekł, że pojazd nie przestaje podlegać obowiązkowi ubezpieczenia z tego tylko względu, że jego właściciel nie zamierza już go prowadzić i unieruchamia go na terenie prywatnym.

 

Do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości trafiło pytanie prejudycyjne w sprawie pojazdu niezdolnego do jazdy i przeznaczonego do zniszczenia. Sąd Rejonowy w Ostrowie Wielkopolskim dąży do ustalenia czy powiat, który nabył na podstawie orzeczenia sądu prawo własności takiego pojazdu, ma obowiązek jego ubezpieczenia.

 

Blisko 3,3 proc. zdarzeń drogowych w Polsce powodują kierujący pojazdami z zagranicznymi tablicami rejestracyjnymi. W 2018 r. byli sprawcami 15,3 tys. wypadków i kolizji, czyli o ponad 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Poszkodowanym wypłacono z tego tytułu świadczenia na łączną kwotę ponad 100 mln zł. Najwięcej zdarzeń na polskich drogach spośród obcokrajowców powodowali kierowcy z Niemiec - 29,5 proc.

 

Walne Zgromadzenie Członków Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych wybrało nowy skład Zarządu Biura. Prezesem ponownie został Mariusz Wichtowski. Na stanowisko Wiceprezesa wybrany został Michał Szyszko. Zgromadzenie przyjęło także sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności PBUK za rok 2018 oraz udzieliło absolutorium Zarządowi.

 

Zmotoryzowani kierujący pojazdami z polskimi tablicami z roku na rok powodują coraz więcej zdarzeń na drogach poza granicami kraju. W 2018 r. byli sprawcami ponad 200 kolizji dziennie. Łącznie spowodowali 75,2 tys. szkód. To o blisko 10 tys. więcej niż rok wcześniej. Tradycyjnie najwięcej zdarzeń z ich winy miało miejsce na drogach Niemiec, Francji, Włoch i Wielkiej Brytanii. Ponownie wzrosła też na zagranicznych drogach liczba kolizji i wypadków spowodowanych przez kierujących nieubezpieczonymi pojazdami z polskimi tablicami. W 2018 r. PBUK pokryło z tego tytułu 493 świadczenia o łącznej wartości blisko 8,7 mln zł.

 

System Zielonej Karty skupia 47 Biur Narodowych (48 rynków ubezpieczeniowych). O dołączeniu do jego struktur myślą jednak nowe rynki ubezpieczeniowe. Pierwszym, które być może niebawem dołączy do Systemu będzie Gruzja. Rynek ten jest w przededniu istotnych zmian legislacyjnych, które obejmować będą przede wszystkim wprowadzenie obowiązkowych ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, a także związanej z tym organizacji rynku, systemu taryfikacji oraz roli organu nadzoru.

 

W polskim parlamencie trwają prace nad przepisami mającymi uregulować funkcjonowanie działalności odszkodowawczej w naszym kraju. W toku prac pojawiają się głosy, że regulacje te będą miały negatywny wpływ na działalność podmiotów uczestniczących w procesie likwidacji szkód ubezpieczeniowych, w tym warsztatów naprawczych. Nie brakuje też opinii, że po wprowadzeniu nowych rozwiązań prawnych zakłady ubezpieczeń będą nadużywać swojej pozycji. Głosy te są całkowicie bezpodstawne, co potwierdza zarówno dotychczasowa praktyka, jak i kształt przepisów polskiego prawa.