Aktualności

Aktualności

Aktualności

Bezumowne opuszczenie struktur Unii Europejskiej przez Zjednoczone Królestwo spowoduje komplikacje w zakresie swobody przemieszczania się pojazdami mechanicznymi między tym państwem, a krajami EOG. Utrudni też poszkodowanym w wypadkach transgranicznych dochodzenie roszczeń. PBUK oraz Rada Biur, skupiająca Biura Narodowe państw członkowskich Systemu Zielonej Karty, przygotowały szereg rozwiązań wprowadzających na tym polu znaczne udogodnienia.

 

Mołdawskie towarzystwo ubezpieczeniowe Klassica Asigurari utraciło wypłacalność. Lokalny organ nadzoru - National Commission for Financial Markets - cofnął mu licencję na prowadzenie działalności oraz rozpoczął postępowania upadłościowe.

 

Komisja Europejska notyfikowała członkostwo Biura Narodowego Bośni i Hercegowiny w Porozumieniu Wielostronnym. Oznacza to zniesienie obowiązku kontroli certyfikatów Zielonych Kart w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych w tym kraju. Podobnie, zmotoryzowani z innych państw Porozumienia, w tym z Polski, mogą wjeżdżać do Bośni i Hercegowiny tylko z polisą OC.

 

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych pomogło w 2019 r. poszkodowanymw ponad tysiącu spraw, które z różnych względów nie zostały rozliczone przez krajowe lub zagraniczne zakłady ubezpieczeń. W ten sposób PBUK wypełnia rolę organu odszkodowawczego, ustanowionego w IV Dyrektywie komunikacyjnej UE. Tylko w roku 2019 Biuro wypłaciło w związku z tą funkcją 805,3 tys. zł odszkodowań.

 

Ponad 3,5 proc. zdarzeń drogowych w Polsce powodują kierowcy z zagranicy. W 2019 r. byli sprawcami 17 tys. wypadków i kolizji - zdecydowanie więcej niż rok wcześniej. Poszkodowanym wypłacono z tego tytułu świadczenia na łączną kwotę 114,4 mln zł. Najwięcej zdarzeń na polskich drogach spośród obcokrajowców powodowali kierowcy z Niemiec - 27 proc.

 

Szykujesz się do wyjazdu za granicę własnym autem? Zanim siądziesz za kółkiem, musisz pamiętać o wielu sprawach, takich jak: przygotowanie pojazdu, spakowanie najważniejszych rzeczy, w tym dokumentów, wyznaczenie trasy. Ale to nie wszystko. Przed podróżą czeka Cię jeszcze załatwienie kilku niezbędnych formalności. Abyś o nich nie zapomniał, Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych przygotowało specjalną listę kontrolną dla kierowców przygotowujących się do podróży pojazdem mechanicznym za granicę. Dzięki niej dopięcie wyjazdu na ostatni guzik będzie łatwe i szybkie. Pozwoli uniknąć nieprzewidzianych przykrości, a nawet wypadku.

 

Walne Zgromadzenie Członków Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych uzupełniło skład Rady Biura. W związku z rezygancją Romana Pałaca, do składu Rady wybrana została Aleksandra Agatowska, p.o. Prezesa Zarządu PZU Życie SA.

 

Zgromadzenie Ogólne Rady Biur Systemu Zielonej Karty podjęło decyzję o zmianach dotyczących formatu certyfikatu Zielonej Karty.

 

Po raz pierwszy od wielu lat spadła liczba kolizji z winy kierujących pojazdami z polskimi rejestracjami na zagranicznych drogach. W 2019 r. nasi zmotoryzowani spowodowali ich 73 tys. W poprzednim roku byli sprawcami ponad 75 tys. zdarzeń. Nastąpił więc spadek o ponad 3 proc. Tradycyjnie najwięcej kolizji kierujący pojazdami z polskimi tablicami powodują na drogach Niemiec, Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii i Holandii. Ponownie jednak wzrosła liczba szkód z winy naszych zmotoryzowanych bez OC. W 2019 r. PBUK pokryło z tego tytułu 585 świadczeń o wartości blisko 16 mln zł, czyli niemal dwukrotnie wyższej niż w poprzednim roku.


Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych w okresie pandemii koronawirusa działa nieprzerwanie. Zadania związane z obsługą transgranicznych zdarzeń komunikacyjnych objętych ubezpieczeniem OC realizowane są na bieżąco. Zmianie uległ jedynie sposób przyjmowania zgłoszeń. Sprawy dotyczące szkód można zgłaszać drogą elektroniczną, telefoniczną, a także korespondencyjną.

 

Dotychczasowe zasady podróżowania do lub z Wielkiej Brytanii, jak i zasady związane z regulacją szkód transgranicznych z udziałem rezydentów lub pojazdów zarejestrowanych w Zjednoczonym Królestwie, będą obowiązywać do końca okresu przejściowego w procesie opuszczania przez ten kraj Unii Europejskiej. Dopiero po jego zakończeniu zaistnieją potencjalne skutki w odniesieniu do członkostwa Biura Brytyjskiego w Systemie Zielonej Karty, jak i obowiązywania prawa wspólnotowego w relacjach z tym państwem i jego obywatelami, w tym wynikające z Dyrektywy Komunikacyjnej.

 

Działające w Andorze towarzystwo ubezpieczeniowe Assegurances Generals SA zostało postawione przez tamtejszy nadzór finansowy w stan upadłości. Poszkodowanym w wypadkach spowodowanych na terenie Polski przez kierujących ubezpieczonych w tym zakładzie gwarancji uzyskania odszkodowania udziela Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. W przypadku zdarzeń zaistniałych w pozostałych krajach EOG, Serbii i Szwajcarii roszczenia można zgłaszać do Biur Narodowych Systemu Zielonej Karty, właściwych dla kraju miejsca zdarzenia.