Aktualności

Aktualności

Aktualności

Bez Zielonej Karty czy ubezpieczenia granicznego, a jedynie z polskim OC nasi zmotoryzowani mogą od 2 sierpnia 2021 r. wjeżdżać na terytorium Czarnogóry oraz Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Komisja Europejska zatwierdziła uczestnictwo tych państw w Porozumieniu Wielostronnym.

 

Drugi rok z rzędu spada liczba kolizji z winy kierujących pojazdami z polskimi tablicami rejestracyjnymi na zagranicznych drogach. W 2020 r. nasi zmotoryzowani spowodowali ich 63,5 tys. W poprzednim roku byli sprawcami ponad 73 tys. zdarzeń. Nastąpił więc spadek o blisko 13 proc. Tradycyjnie najwięcej kolizji kierujący pojazdami z polskimi tablicami powodują na drogach Niemiec, Francji, Włoch, Holandii i Wielkiej Brytanii. Ponownie wzrosła jednak liczba szkód z winy naszych zmotoryzowanych bez ważnego ubezpieczenia OC. W 2020 r. PBUK pokryło z tego tytułu 653 świadczenia o wartości blisko 15 mln zł.

 

Walne Zgromadzenie Członków Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych przyjęło sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z działalności PBUK w 2020 r. Udzieliło też absolutorium zarządowi oraz radzie Biura. 

 

Duńskie towarzystwo ubezpieczeniowe Gefion zbankrutowało. Już rok temu lokalny organ nadzoru finansowego (Finanstilsynet) cofnął mu licencję na prowadzenie działalności. Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych udziela pełnych gwarancji poszkodowanym w zdarzeniach na terenie naszego kraju, spowodowanych przez kierujących pojazdami zarejestrowanymi za granicą  i ubezpieczonymi w Gefion.

 

Zielone Karty od 1 lipca 2021 r. zmieniają wygląd. Dotychczasowe certyfikaty w kolorze zielonym będą zastępowane dokumentami w białym kolorze. Do końca roku posiadaczom ubezpieczonych pojazdów będą wydawane Karty zielone lub białe. Od nowego roku wystawiane będą certyfikaty wyłącznie w kolorze białym.

 

Wysoka grzywna, utrata prawa jazdy, konfiskata pojazdu, a nawet pozbawienie wolności może grozić za brak ważnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów w niektórych europejskich krajach. W Polsce najwyższą karę zapłacą kierowcy nieubezpieczonych ciężarówek - 8400 zł czyli ok. 1880 euro. Właściciele samochodów osobowych muszą się liczyć z sankcją w wysokości 5600 zł czyli ok. 1250 euro. Dla porównania, w Belgii najwyższa kara może sięgnąć nawet 8 tys. euro. Można tam także trafić na pół roku do więzienia. W takich krajach jak Austria, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Irlandia czy Malta, nieubezpieczeni kierowcy zapłacą od 5 do 7 tys. euro.

 

Kolejny kraj będzie uznawać polską polisę OC posiadaczy pojazdów. Bez konieczności załatwiania certyfikatu Zielonej Karty lub kupowania ubezpieczenia granicznego, polscy zmotoryzowani będą mogli wjeżdżać na terytorium Czarnogóry. PBUK zawarło już stosowną umowę z miejscowym Biurem Narodowym. Musi ją jeszcze zatwierdzić Komisja Europejska.

 

Dobiegł końca okres przejściowy w relacjach Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Ma to konsekwencje w stosunkach politycznych i gospodarczych między obydwiema stronami. Wpływa między innymi na formalności związane z podróżowaniem na Wyspy.

 

Prawie 3,9 mln aut, ciężarówek i motocykli zarejestrowanych poza Europejskim Obszarem Gospodarczym wjechało do Polski w 2019 r. przez granice wschodnie - z Białorusią, Rosją i Ukrainą. Ich kierowcy, którzy nie zaopatrzyli się uprzednio w Zielone Karty, mieli obowiązek wykupienia ubezpieczeń granicznych. Polscy ubezpieczyciele wystawili w 2019 r. 103 tys. takich polis. Wyposażeni w nie zmotoryzowani spowodowali 701 szkód, za które wypłacono odszkodowania o łącznej wartości 9 mln zł. 

 

Bezumowne opuszczenie struktur Unii Europejskiej przez Zjednoczone Królestwo spowoduje komplikacje w zakresie swobody przemieszczania się pojazdami mechanicznymi między tym państwem, a krajami EOG. Utrudni też poszkodowanym w wypadkach transgranicznych dochodzenie roszczeń. PBUK oraz Rada Biur, skupiająca Biura Narodowe państw członkowskich Systemu Zielonej Karty, przygotowały szereg rozwiązań wprowadzających na tym polu znaczne udogodnienia.

 

Mołdawskie towarzystwo ubezpieczeniowe Klassica Asigurari utraciło wypłacalność. Lokalny organ nadzoru - National Commission for Financial Markets - cofnął mu licencję na prowadzenie działalności oraz rozpoczął postępowania upadłościowe.

 

Komisja Europejska notyfikowała członkostwo Biura Narodowego Bośni i Hercegowiny w Porozumieniu Wielostronnym. Oznacza to zniesienie obowiązku kontroli certyfikatów Zielonych Kart w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych w tym kraju. Podobnie, zmotoryzowani z innych państw Porozumienia, w tym z Polski, mogą wjeżdżać do Bośni i Hercegowiny tylko z polisą OC.