Aktualności

Aktualności

Aktualności

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych udostępniło nową stronę internetową. Serwis zawiera praktyczne informacje dla zmotoryzowanych, narzędzia ułatwiające przystąpienie do likwidacji szkody transgranicznej i jest przystosowany do użytkowania zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych. Podobnie jak dotchczas, strona internetowa przygotowana jest zarówno w języku polskim, jak i angielskim. 

1 stycznia 2018 r. wzrosną kary za brak OC. Zmotoryzowani poruszający się nieubezpieczonymi pojazdami osobowymi muszą się liczyć z sankcją w wysokości nawet 4,2 tys. zł, a ciężarowymi - nawet 6,3 tys. zł. 

Czechy to kraj mający podobne doświadczenia w zakresie kształtowania procedur związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych. Jednak niektóre rozwiązania zostały w tym kraju wprowadzone na innych zasadach niż w Polsce. O tym i wielu innych, specyficznych dla czeskiego rynku faktach opowiadał Jakub Hradec, ekspert w czeskim Biurze Zielonej Karty (Ceska Kancelar Pojistitelu), na spotkaniu zorganizowanym przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Jeszcze kilkanaście lat temu polski rynek ubezpieczeniowy wydawał nawet ok. 3,5 mln Zielonych Kart rocznie. Dziś ich liczba nie przekracza 500 tysięcy i utrzymuje się od kilku lat na stałym poziomie.

Ponad 3,5 mln aut, ciężarówek i motocykli przekroczyło w 2016 r. polskie granice wschodnie - z Białorusią, Rosją i Ukrainą. Kierujący pojazdami zarejestrowanymi poza Europejskim Obszarem Gospodarczym i nie zaopatrzeni w Zielone Karty lub prowadzący pojazdy zarejestrowane w krajach nienależących do Systemu Zielonej Karty, zobowiązani są do zawarcia ubezpieczeń granicznych. Krajowi ubezpieczyciele wystawili w 2016 r. ponad 246 tys. takich polis. Zaopatrzeni w nie kierowcy spowodowali 811 zdarzeń drogowych, w których łączna wartość szkód sięgnęła 7 mln zł.

Poszkodowani w wypadku autokaru w Turcji będą mogli występować z roszczeniami wyłącznie bezpośrednio do tureckiego zakładu ubezpieczeń, w którym polisę OC miał sprawca wypadku (dziś jeszcze nieustalony). PBUK w każdej chwili służy pomocą w zakresie uzyskania niezbędnych informacji do ustalenia odpowiedzialności cywilnej za skutki wypadku oraz ewentualnych dalszych kroków postępowania w kwestiach odszkodowawczych.

Ponad 3,3 proc. zdarzeń drogowych w Polsce powodują kierowcy z zagranicy. W 2016 r. byli sprawcami 14,7 tys. wypadków i kolizji. W stosunku do roku poprzedzającego oznacza to wzrost liczby szkód z ich winy o 22 proc. Z tego tytułu w ubiegłym roku wypłacono poszkodowanym świadczenia na łączną kwotę ponad 106 mln zł. Najwięcej zdarzeń na polskich drogach spośród obcokrajowców powodowali kierowcy z Niemiec ? 27,6 proc. W stosunku do roku 2015 zanotowano blisko dwukrotny wzrost liczby szkód, których sprawcami byli zmotoryzowani z Litwy.

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych zostało partnerem dorocznej konferencji naukowej stowarzyszenia Asia-Pacific Risk and Insurance Association (APRIA). Wydarzenie odbędzie 31 lipca br. na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.

Grecki nadzór finansowy cofnął licencję na prowadzenie działalności przez spółki z grupy Life International: życiową i majątkową. Oba towarzystwa postawiono w stan likwidacji.

Polscy kierowcy są na zagranicznych drogach coraz większym zagrożeniem. Liczba zdarzeń drogowych z ich winy z roku na rok rośnie. W 2016 r. spowodowali 62,3 tys. kolizji i wypadków. To o ponad 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej szkód z ich winy miało miejsce na drogach Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji i Włoch. Ponownie wzrosła też liczba sprawców kierujących na zagranicznych drogach nieubezpieczonymi pojazdami z polskimi tablicami rejestracyjnymi. W 2016 r. powodowali oni jedno zdarzenie dziennie.

Rumuński Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (FGA) otrzymał ostateczną, nie podlegającą zaskarżeniu, decyzję sądu o wszczęciu postępowania upadłościowego przeciwko Carpatica Asig SA. Decyzja została wydana i opublikowana.

Włochy to jeden z największych w Europie rynków motoryzacyjnych i ubezpieczeniowych. Po lokalnych drogach jeździ 44 mln pojazdów, których właściciele zobowiązani są do zawierania obowiązkowego ubezpieczenia OC. Liczba roszczeń z jakimi poszkodowani zwracają się do firm ubezpieczeniowych w następstwie zdarzeń drogowych w tym kraju, przekracza 2 mln rocznie. O tym i wielu innych, specyficznych dla włoskiego rynku faktach opowiadał Stefano Re, dyrektor włoskiego Biura Zielonej Karty (Ufficio Centrale Italiano), na spotkaniu zorganizowanym przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.