Aktualności

Aktualności

Aktualności

Szykujesz się do wyjazdu za granicę własnym autem? Zanim siądziesz za kółkiem, musisz pamiętać o wielu sprawach, takich jak: przygotowanie pojazdu, spakowanie najważniejszych rzeczy, w tym dokumentów, wyznaczenie trasy. Ale to nie wszystko. Przed podróżą czeka Cię jeszcze załatwienie kilku niezbędnych formalności. Abyś o nich nie zapomniał, Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych przygotowało specjalną listę kontrolną dla kierowców przygotowujących się do podróży pojazdem mechanicznym za granicę. Dzięki niej dopięcie wyjazdu na ostatni guzik będzie łatwe i szybkie. Pozwoli uniknąć nieprzewidzianych przykrości, a nawet wypadku.

 

Walne Zgromadzenie Członków Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych uzupełniło skład Rady Biura. W związku z rezygancją Romana Pałaca, do składu Rady wybrana została Aleksandra Agatowska, p.o. Prezesa Zarządu PZU Życie SA.

 

Zgromadzenie Ogólne Rady Biur Systemu Zielonej Karty podjęło decyzję o zmianach dotyczących formatu certyfikatu Zielonej Karty.

 

Po raz pierwszy od wielu lat spadła liczba kolizji z winy kierujących pojazdami z polskimi rejestracjami na zagranicznych drogach. W 2019 r. nasi zmotoryzowani spowodowali ich 73 tys. W poprzednim roku byli sprawcami ponad 75 tys. zdarzeń. Nastąpił więc spadek o ponad 3 proc. Tradycyjnie najwięcej kolizji kierujący pojazdami z polskimi tablicami powodują na drogach Niemiec, Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii i Holandii. Ponownie jednak wzrosła liczba szkód z winy naszych zmotoryzowanych bez OC. W 2019 r. PBUK pokryło z tego tytułu 585 świadczeń o wartości blisko 16 mln zł, czyli niemal dwukrotnie wyższej niż w poprzednim roku.


Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych w okresie pandemii koronawirusa działa nieprzerwanie. Zadania związane z obsługą transgranicznych zdarzeń komunikacyjnych objętych ubezpieczeniem OC realizowane są na bieżąco. Zmianie uległ jedynie sposób przyjmowania zgłoszeń. Sprawy dotyczące szkód można zgłaszać drogą elektroniczną, telefoniczną, a także korespondencyjną.

 

Dotychczasowe zasady podróżowania do lub z Wielkiej Brytanii, jak i zasady związane z regulacją szkód transgranicznych z udziałem rezydentów lub pojazdów zarejestrowanych w Zjednoczonym Królestwie, będą obowiązywać do końca okresu przejściowego w procesie opuszczania przez ten kraj Unii Europejskiej. Dopiero po jego zakończeniu zaistnieją potencjalne skutki w odniesieniu do członkostwa Biura Brytyjskiego w Systemie Zielonej Karty, jak i obowiązywania prawa wspólnotowego w relacjach z tym państwem i jego obywatelami, w tym wynikające z Dyrektywy Komunikacyjnej.

 

Działające w Andorze towarzystwo ubezpieczeniowe Assegurances Generals SA zostało postawione przez tamtejszy nadzór finansowy w stan upadłości. Poszkodowanym w wypadkach spowodowanych na terenie Polski przez kierujących ubezpieczonych w tym zakładzie gwarancji uzyskania odszkodowania udziela Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. W przypadku zdarzeń zaistniałych w pozostałych krajach EOG, Serbii i Szwajcarii roszczenia można zgłaszać do Biur Narodowych Systemu Zielonej Karty, właściwych dla kraju miejsca zdarzenia.

 

Sąd w Nikozji, po trwającym ponad rok postępowaniu, potwierdził swoją wcześniejszą decyzję w sprawie przymusowej likwidacji zarejestrowanego na Cyprze towarzystwa ubezpieczeniowego Olympic Insurance Co Ltd. Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych informowało o tej sprawie w ubiegłym roku:  https://pbuk.pl/o-nas/aktualnosci/item/77-cypryjski-olympic-insurance-stracil-licencje). Sąd wyznaczył likwidatora firmy. Ustalił także termin, w jakim wierzyciele mogą zgłaszać do niego roszczenia. Upływa on 27 września br.

 

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w ubiegłym roku rozstrzygnął już o istnieniu obowiązku ubezpieczenia pojazdu niezależnie od faktu, czy pojazd jest używany. Wkrótce ma wypowiedzieć się, czy obowiązek taki istnieje również, w przypadku pojazdu niezdolnego do jazdy, a przejętego do kasacji przez powiat w wyniku orzeczenia sądu. Odrębną kwestią jest odpowiedzialność funduszy gwarancyjnych za skutki wypadków spowodowanych ruchem takich nieubezpieczonych pojazdów. W konsekwencji powstaje wątpliwość, czy taka instytucja ma prawo dochodzenia zwrotu wypłaconych świadczeń i poniesionych w związku z tym kosztów nie tylko od bezpośredniego sprawcy zdarzenia, ale także od posiadacza pojazdu. 

 

Europejski Trybunał Sprawiedliwości będzie rozstrzygać kwestię obowiązku podlegania ubezpieczeniu OC posiadacza pojazdu niezdolnego do jazdy. Pytanie prejudycjalne w tej sprawie skierował Sąd Rejonowy w Ostrowie Wielkopolskim. Nie jest to jednak pierwsza taka sprawa. W ubiegłym roku ETS orzekł, że pojazd nie przestaje podlegać obowiązkowi ubezpieczenia z tego tylko względu, że jego właściciel nie zamierza już go prowadzić i unieruchamia go na terenie prywatnym.

 

Do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości trafiło pytanie prejudycyjne w sprawie pojazdu niezdolnego do jazdy i przeznaczonego do zniszczenia. Sąd Rejonowy w Ostrowie Wielkopolskim dąży do ustalenia czy powiat, który nabył na podstawie orzeczenia sądu prawo własności takiego pojazdu, ma obowiązek jego ubezpieczenia.

 

Blisko 3,3 proc. zdarzeń drogowych w Polsce powodują kierujący pojazdami z zagranicznymi tablicami rejestracyjnymi. W 2018 r. byli sprawcami 15,3 tys. wypadków i kolizji, czyli o ponad 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Poszkodowanym wypłacono z tego tytułu świadczenia na łączną kwotę ponad 100 mln zł. Najwięcej zdarzeń na polskich drogach spośród obcokrajowców powodowali kierowcy z Niemiec - 29,5 proc.